top of page
  • einav-mindfulness

למה מעייף לנוח?

המוח שלנו פועל על חשמל- מיליארדי תאי עצב שמעבירים מידע בעזרת דחפים חשמליים ולכן זקוק לכמות עצומה של אנרגיה כדי לבצע את תפקידו. כפי שכתבתי בפוסט הקודם, משקל המוח 1.5 ק״ג בלבד, כ2 אחוז בלבד ממשקל גופו של אדם מבוגר ממוצע. אך שימו לב - הוא צורך כ- 20 אחוז מכלל האנרגיה שהגוף זקוק לה. מחצית מהאנרגיה שהמוח צורך מנוצלת ע״י מנגנונים ששומרים על סביבה שיש בה מטען חשמלי והחצי הנותר מנוצל כמעט במלואו לשמור על המתח החשמלי שבו תאי העצב נמצאים כאשר אינם פעילים, כלומר במנוחה! כך שלא נותרה הרבה אנרגיה להפעלת תאי העצב והשימוש בהם ולכן אנחנו לא כל כך טובים בביצוע כמה מטלות בו זמנית. המוח לא באמת מסוגל לעשות כמה משימות במקביל מכיוון שזה דורש מאיתנו יותר אנרגיה ממה שאנו יכולים להפיק בזמן הזה ולכן המוח מזגזג בין המשימות והתוצאה ירידה ביכולת הריכוז, הלימוד, הביצוע והזיכרון. אם ננסה לבצע כמה מטלות במקביל בהכרח תהיה ירידה באיכות הביצוע של המטלות הללו לעומת הביצוע של כל אחת בנפרד.

מידע מעניין נוסף- בשנת 2001 קבוצת חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון פרסמה בעיתון מדעי את העובדה המפתיעה- קיימות במוח רשתות תאי עצב שפעילותם יורדת בזמן ביצוע מגוון מטלות ודווקא בזמן מנוחה כשאין למוח משימה מוגדרת (והמחשבות מתחילות לנדוד) הן פועלת במרץ וצורכת המון אנרגיה. החוקרים כינו רשתות אלו- רשת ברירת המחדל. מחקר שנעשה באוניברסיטת ייל מצא שמדיטצית מיינדפולנס מעוררת מצב מוגבר של מודעות ותשומת לב ממוקדת, ולכן, תרגול מדיטטיבי ארוך טווח מפחית את הפעילות ברשת ברירת המחדל. המשמעות - אנחנו לא צריכים לצרוך כל כך הרבה אנרגיה במנוחה ואנחנו יכולים בקלות רבה יותר להביא את עצמנו למצב רגוע יותר.

לסיכום- 1. עשיית משימות רבות בבת אחת צורכת מהמוח יותר אנרגיה ממה שיש לו ולכן תהיה ירידה באיכות הביצוע. 2. אם חשבתם שעבדתם קשה אבל עכשיו אתם שוכבים ולא עושים כלום, פשוט נחים…אז בפועל המוח שלכם עדיין צורך המון אנרגיה ( היו לכם ימים שלא עשיתם כלום והרגשתם בסופם יותר עייפים מימים מלאי פעילות?) והדרך הטובה להביא את עצמך למצב רגיעה היא מדיטצית מיינדפולנס, תשומת לב ממוקדת. למדיטציית מיינדפולנס עוד הרבה יתרונות נוספים, מוזמנים לקרוא בלינק שבתגובה הראשונה…

12 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page